Teknoloji

RTX 5070 Gerçekten De RTX 4090 İle Aynı Performansı Verebilir Mi?

Nvidia RTX 5000 serisi ile soğutma işinde ciddi ilerleme kaydetmiş, fiyatları da bir tık kırarak gönülleri hoş etmiş olsa bile CES 2025 sunumunda bu kartlar hakkında CEO Jensen Huang tarafından kafası bu işlere azıcık basan, bu piyasayı azıcık takip eden hiç kimsenin inanmayacağı iddialar ortaya atıldı. DLSS4 sayesinde RTX 5070’in 4090 ile aynı performansı yakalayacağı, ürün gamının ağır abisi RTX 5090’ın ise oyun performansında 4090’ı ikiye katladığı iddia edildi. Bunlar direkt olarak yalan olmasa bile sadece çok spesifik koşullar altında doğruluk payına sahip olacak ve kesinlikle kulağa geldiği kadar iyi olmayan şeyler.

Açıklayayım.

Yayınlanan performans grafiklerinde RTX 5070’in, 4090 ile aynı oyun performansını yakaladığını gösteren her bir segment, DLSS4’ü ve dolayısıyla RTX 5000 serisine özel Multi Frame Generation özelliğini destekleyen oyunlara ait. Multi Frame Generation, RTX 4000 serisinde karşımıza çıkan Frame Generation özelliğinin çok daha geliştirilmiş hali. Frame Generation, desteklendiği oyunlarda ekranda gördüğümüz kare oranını tek tıkla iki kata kadar artırabilen bir teknoloji, Multi Frame Generation ise bu bağlamda dört kata kadar artırabiliyor. Ancak görüntüde yaratabildiği bozulmaları bir kenara bıraksak bile, her iki teknoloji de donanım nesilleri arasında görmeyi beklediğimiz gerçek performans artışının yerine geçebilecek şeyler değiller çünkü büyük bir dezavantajları var: Input Latency’yi, yani tepki süresini artırmaları.

Bildiğiniz üzere oynadığımız oyunlarda daha yüksek kare oranı alabilmeyi arzu etmemizin iki temel sebebi var: görselliğin daha akıcı bir hale gelmesi ve tepki süresinin kısalması. Oynadığımız oyunlarda stabil kare oranları alabilmemiz, göz zevkimizin bozulmamasının yanında bizim oyundaki performansımızın oyun tarafından algılanabilmesi adına da çok önemli. En basitinden Elden Ring Shadow of the Erdtree’de bazı Boss arenalarında ani FPS düşüşleri yüzünden takla zamanlamasını kaçırıp hasar yediğim çok oldu mesela. Aynı şekilde “yüksek FPS=düşük tepki süresi” denkleminin Counter Strike ve Valorant gibi çoklu oyunculu rekabetçi oyunlarda ne kadar önemli olduğunu da söylememe gerek yoktur.

Nvidia Reflex teknolojisi ile FG/MFG özelliklerinin yanında getirdiği gecikme süresini biraz egale etmeyi vaat etse de günün sonunda iki özelliğin de eklediği tepki süresi fazla. Rekabetçi oyunlarda kullanmayı direkt tercih etmemeniz gereken, tek kişilik oyunlarda ise halihazırda 60 FPS veya üstü bir kare oranı alıp bunun üzerine aktive etmiyorsanız oynanışın ağır ve hantal hissettirmesine sebep olacak kadar fazla. Bu yüzden FG/MFG teknolojileri performansı anlamlı bir şekilde artırmayan, artmış “gibi gösteren” ve tek faydası daha akıcı görseller üretmekte olan teknolojiler.

|Not: Frame Generation teknolojisi AMD tarafında da AFMF (AMD Fluid Motion Frames) adıyla yer alıyor ancak oradaki versiyonu da ilk jenerasyon FG ile aynı avantajlar ve dezavantajlara sahip. AMD AFMF’in gelişmiş bir versiyonunu çıkaracak mı bilmiyoruz ama genelde bu tarz şeylerde bir nesil geriden geliyorlar, o yüzden henüz çıkarmayacaklarını varsayabiliriz.

Bu bilgiler ışığında Nvidia’nın iddiasına dönüp, biraz matematik yapalım. 5070’in MFG ile, 4090’ın da FG ile 240 FPS verdiği ve iki teknolojinin de sağlayabileceği maksimum faydayı sağladığı bir oyun oynuyorsunuz diyelim. Gerçekte 5070 o oyunda 60 FPS, 4090 ise 120 FPS veriyor olacak. Bunun yanına bir de 5070’te 12 GB VRAM, 4090’da ise 24 GB VRAM olduğu ve Indiana Jones and the Great Circle gibi oyunların Path Tracing gibi en çok performans sömüren ayarlarla 12 GB VRAM’i 2K çözünürlükte bile peynir ekmek gibi yediği gerçeğini ekleyin. Bu oyunların sayısı henüz fazla değil ancak zamanla artacak ki bu arada hem Frame Generation hem Ray Tracing/Path Tracing ekstra VRAM kullanan şeyler.

5070 böyle böyle oyunlarda VRAM darboğazı yaşar, sizi ayar kısmaya iter, buna rağmen miadını daha erken doldururken 4090’ı tek sınırlayan şey daha yüksek olan saf kas gücü olacak. FG/MFG kullanarak daha akıcı görseller elde etmeyi bile başlı başına büyük bir fayda sayan ve yüksek tazeleme oranlarına sahip monitörlerini de en iyi şekilde kullanmak isteyenler için MFG teknolojisi RTX 4000 serisinden 5000 serisine geçmek için geçerli bir sebep olabilir.

Dolayısıyla paralarının karşılığında ne aldıklarını tam olarak bilen bu insanlar nezdinde “RTX 5070 oyunlarda RTX 4090 yakalıyor!” iddiası yeterli bir doğruluk payına da sahip olabilir. Ancak Jensen Huang’ın mevzubahis iddiada, bir hobi olarak teknolojiye çok para harcamayı seven kitlenin dikkatini çekmek için bulunmadığı da bariz. O yüzden bu noktada benim gibi parası az olan, bir kere PC topladı mı uzun süre kullanabilmeyi istemenin yanında bunun zorunda da kalan kitle için, RTX 5070’in 4090’ı yakaladığı senaryoların hiçbir anlamı yok.

Sektör standardının 60 FPS olduğu yerde aldığımız ürünün ömrü uzamıyor, derdimiz FG ile bile olsa 120 FPS’e ulaşmaksa o kadarını standart FG de yapabiliyor, MFG’ye gerek yok.

Sözün özü: RTX 5070’in 4090 ile aşık atabilecek ne eti ne de budu var. Gidip de bu pazarlama hilelerine kanıp satın almayın sakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu